De ultieme back 2 work tips voor ondernemers

(Met ruimte voor ademhaling) 

De vakantie zit erop. Je bent terug op kantoor, je opent je mailbox en... BAM. 478 ongelezen e-mails. Je to-do lijst kijkt je aan als een overenthousiaste golden retriever met te veel energie. Herkenbaar? 

De terugkeer na een vakantie kan overweldigend zijn, zeker als ondernemer. Maar geen paniek: met deze overzichtelijke checklist kom je weer op gang zonder je focus (of humeur) te verliezen. We helpen je op weg met kleine acties die het verschil maken voor de rest van je werkjaar. 

 

✅ De checklist (je hoeft het niet allemaal vandaag te doenbeloofd) 

Tip 1. Open je inbox. Maar hou het luchtig. 

Start met een snelle scan: wat is écht dringend en wat kan even wachten? Onze tip: scan, sorteer, adem. Zet je mails in 3 mappen:

  • Vandaag: Enkel écht dringende items. 

  • Deze week: Items met korte deadline. 

  • Later: Alles dat geen spoed heeft. 

Zo heb je niet direct een enorme waslijst aan taken op de dag dat je terugkomt.  

Bonus hack: schrap alvast wat nieuwsbrieven waar je toch nooit op klikt als je het druk hebt. 


Tip 2. Check je agenda tot eind december 

Voor je weer in je bedrijf duikt, is het slim om aan je bedrijf te werken. Overzicht helpt hierbij. Door de drukte vlak voor je verlof zijn sommige langetermijndoelen, klanten of projectdeadlines misschien op de achtergrond geraakt. Check welke doelen je voor eind december nog wilt bereiken en plan daar tijd voor in. 

Check je agenda op deze punten: 

  • Projectdeadlines 

  • Belangrijke klantmomenten 

  • Q4-campagnes 

  • Je eigen verlofdagen (ja, die mag je inplannen!) 

  • Jaarafsluiting 

Een vliegtuigraam met uitzicht op wolken en zee, iemand houdt een boek vast vlak voor het raam. Overlappende tekst op de foto: maak een zachte landing back 2 work.

Tip 3. Herbekijk je doelen (of stel ze bij) 

Over projecten gesproken, wat had je begin dit jaar als doel voor ogen? Wat schuift automatisch door naar 2026 als je het niet plant? En wat is er nog nodig om sommige doelen toch te behalen? Wees hierin realistisch! 

→ Beperk je tot max. 3 hoofdprioriteiten voor Q3/Q4. Meer is niet realistisch. 

→ En nog belangrijker: wat laat je los zodat je wel ruimte krijgt voor wat telt? 

Kan je wel wat hulp gebruiken bij het behalen van je doelen? Of wil je taken uitbesteden, maar weet je niet waar te beginnen? Bij Freelance Office kan je heel laagdrempelig al vanaf 1u/week een profiel inzetten die volledig bij jou matcht! 



Tip 4. Ruim je backoffice op (ja, ook dat mapje “nog te doen”) 

Je hebt je valies al uitgepakt, maar hoe zit het met de rommel in je bedrijf?  

Verouderde tools, rommelige CRM, tijdrovende processen, 9 openstaande facturen en een mailbox vol vragen… Zie het als een grote lenteschoonmaak. Alleen dan in september. Een frisse start! 

Denk aan: 

  • CRM bijwerken 

  • Structuur brengen in je mappen & documenten 

  • Onvolledige klantdata aanvullen 

  • Facturen zonder opvolging terug opvolgen 

  • Oude to-do lijsten afwerken of herformuleren 

  • Checken of je boekhouding Peppol-ready is 

 → Plan 1 admin-blok deze week.  

Je hoeft dit niet allemaal mee te sleuren tot december. Wij helpen je je administratieve en operationele ballast droppen, nog vóór Q4.   


In een vergaderruimte zitten twee administratieve experts van Freelance Office die ondernemers ondersteunen. De twee dames lachen richting de zijkant.


Tip 5. Plan een klankbordmoment 

Stem na je verlof even af met je team of klanten. Bespreek vragen en geef ruimte voor nieuwe prioriteiten. Dat zorgt voor duidelijkheid én nieuwe energie. Bespreek bijvoorbeeld: 

  • Waar staat iedereen? 

  • Welke problemen moeten samen opgelost worden? 

  • Wie heeft ondersteuning nodig? 

Een klankbordmoment is bovendien handig om te peilen hoe het met iedereen zijn werkdruk gaat. Zo ben je ook actief bezig om het het burn-out risico te verlagen. 


Een groep dames van Freelance Office zit in een grote vergaderruimte in een halve cirkel en kijken aandachtig richting de dame die presenteert.


Tip 6. Regel nu al je ondersteuning voor het najaar 

Voor veel ondernemers zijn de maanden oktober, november en december erg druk na de rustigere zomerperiode. Vaak moeten er nog allerlei zaken worden gedaan vóór het einde van het jaar.  

Check of je iemand nodig hebt voor klantopvolging, administratie, Peppol, klantcommunicatie of HR?  

Schakel hen op tijd in.

Geen tijd om zelf iemand op te leiden? Dan kan een snel ingewerkte expert van Freelance Office jou goed van pas komen. 


Tip 7. Vergeet je eigen welzijn niet 

Niet onbelangrijk. De vakantie is misschien gedaan, maar je wil niet direct op het stressniveau komen van vóór jouw verlof.  

  • Plan pauzes. 

  • Drink je koffie warm op. 

  • Ga naar buiten. 

  • Praat met collega-ondernemers. 

 → Want je bedrijf draait beter als jij niet over je limiet gaat. 


Bonustip: Laat los wat je niet zelf hoeft te doen 

Je hoeft dit allemaal niet alleen te fixen. Bij Freelance Office springen we in waar jij ruimte nodig hebt: tijdelijk of structureel, vanaf 1 uur per week. Niet alleen met administratieve hulp, maar ook met hulp bij payroll, customer service, sales assistentie... noem het maar op! 



Wil je met een helder hoofd beginnen na je verlof? 

Plan vandaag nog een vrijblijvende kennismaking.
Dan kijken we samen wat jij los kunt laten en wat wij mogen overnemen. 

Omslagfoto, foto 2 & foto 3: Fotografie Didier Bunkens

6 augustus 2025

menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x